Monday 7 January 2013

KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM

Hari ni BBB nak buat tutorial seperti yang BBB dan janjikan sebelum ni, bagaimana cara untuk MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM. Sebelum kita meneruskan pelajaran kita, BBB sarankan agar semua user memahirkan bagaimana cara untuk tambah widget atau HTMl seperti yang telah kita pelajari sebelumnya. Boleh lihat di sini.

Setelah anda mahir dalam penggunaan tutorial sebelumnya, jadi tutorial tentang cara untuk mendaftar di nuffnang.com akan lebih memberi anda mudah untuk memahaminya. Mungkin juga tanpa tutorial yang BBB sediakan ni anda sudah boleh membuatnya hanya dengan access ke nuffang.com. Ok.. kita teruskan dengan pelajaran cara untuk mendaftar di nuffnang.com khusus bagi yang ingin mengetahuinya.

1. Masuk ke akaun blog anda di sini http://www.blogger.com/home?pli=1.

KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM

2. Kemudian, register untuk akaun Nuffnang.com di sini http://www.nuffnang.com.my/blogger-registration/. Isikan form yang telah disediakan oleh nuffnang. Sila isi dengan benar kerana jika didapati anda menipu akaun anda mungkin akan di bann. (akaun akan dibekukan)

3. Setelah selesai, sila Login dengan password anda tadi di sini http://www.nuffnang.com.my/. Kemudian lihat pada GETTING START dan patuhi seperti yang ditentukan. Setelah itu sila ke ADD ADS untuk pemasangan iklan nuffnang.com

4. OK, sekarang part yang agak susah untuk user yang pertama kali menggunakan nuffnang dalam pemasangan iklan. Sila berikan perhatian yang sebaiknya agar kesalahan tidak terjadi.

5. Anda akan dibawa ke halaman di mana anda diwajibkan untuk meletakkan code HTML yang disediakan di situ, code-code tersebut akan terlihat setelah anda menambahnya di blog anda. Ada tiga code yang perlu anda letak di blog anda yaitu di HEADER, SIDEBAR dan RECTANGLE (akan terlihat di bawah entry anda). Cuba diperhatikan pada code HTML terdapat dua kotak pada satu tempat yang diperlukan, anda hanya perlu menggunakan kotak yang atas daripada kedua kotak berisi code yang diberikan, kotak code di bawah itu hanya jika kotak code pertama tidak berhasil dipaparkan di blog anda.

KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM
6. Kemudian, untuk memudahkan kerja anda dalam menyelesaikan pemasangan iklan nuffnang di blog sila anda lihat di bahagian kanan halaman nuffnang tadi dan klik pada tulisan blogger dan anda akan bibawa ke halaman baru dimana halaman tersebut menyediakan tutorial penuh cara untuk pemasangan iklan nuffnang. (lihat gambar di atas)

KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM

7. Pertama, kita akan mencuba untuk pasang iklan di bahagian leaderboard. Sebelumnya, sila anda masuk ke bahagian blog anda di DASHBOARD, DESIGN, EDIT HTML, DOWNLOAD FULL TEMPLATE. Download full template adalah sangat penting agar anda mempunyai backup dari blog asli anda sekiranya berlaku kesalahan dalam pemasangat iklan. Kemudian sila klik pada EXPAND WIDGETS TEMPLATES. (lihat gambar di atas)

8. KEmudian cari code atau . Caranya tekan butang CTRL + F secara bersamaan kemudian akan keluar kotak kecil, code yang anda copy tadi silakan di paste di kotak kecil yang keluar tadi.


KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM

KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM

9. Setelah jumpa, copy code yang diberikan dari kotak yang disediakan. (lihat gambar di atas) Letakkan code tadi dibawah code yang kita cari tadi (lihat no 8) kemudian klik preview sehingga hasilnya seper gambar di atas kemudian klik SAVE TEMPLATE.

KELAPAN : CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM

10. Kedua, kita akan mencuba untuk pasang iklan di bahagian rectangle ad unit. Masih di halaman EDIT HTML. cari code ini atau dan pastekan code dari nuffnang di atas code . (lihat gambar di atas) Klik preview dan lihat dibawah sekali akan terpapar tulisan nuffnang dan ada tulisan error. Silakan anda save template.

11. Ketiga, step terakhir sebelum kita mengakhiri pelajaran kita tentang cara mendaftar di nuffnang.com yaitu pemasangan iklan di bahagian SIDEBAR. KLik di DESIGN, ADD A GEDGET, HTML/JAVASCRIPTS dan copy code dari nuffnang kemudian paste kan di kotak html yang kita buka tadi, klik SAVE.

12. Silakan anda buka blog anda dan lihat di bahagian header, rectengle, sidebar akan terpapar iklan dari nuffnang sekiranya tidak ada iklan tersebut sila anda masuk lagi ke nuffnang kemudian daftarkan blog anda di bahagian bawah nuffnang. Isi form yang telah disediakan dengan sebetulnya. Selesai.

Selesai sudah tutorial ringkas dari BBB moga dari tutorial ini anda semua mendapat manfaat darinya sekiranya ada yang tidak memahami dari tutorial di atas, silakan kemukakan soalan anda di bahagian komen. Teruskan tutorial dari BBB berjudul CARA MENCANTIKKAN BLOGSPOT.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...