Wednesday 9 January 2013

KEMPATBELAS : REVIEW BLOG (BELAJAR BUAT BLOG)

Artikel untuk kali ini, saya hanya mencuba untuk menerangkan kembalik posisi Blog ini (Belajar Buat Blog). Setelah sekian lame saye meninggalkan dia, tanpa update setelah beberapa tutorial blogspot saye tanamkan di sini, barulah sekarang saye cube untuk memperbaikinya kembali. Jadi sebagai jase blog ini kepada orang ramai cukup banyak.. saye cube ceritakan kembali, dari awal, ape saje yang berkaitan dengan blog ini, agar semua orang tahu dan jelas siape admin bagi blog ini, dan bertanggungjawap terhadap tutorial yang disediakan.

Blog ini dibuat kira-kira masa saye semester 4 di Banda Aceh (2009), memang niche blog ini tak terlepas dari asalnye, yaitu Blog yang Menyediakan Tutorial Pembuatan Blogspot dari A-Z. Semua tutorial di dalam ini adalah basic bagi pemula untuk bermual berjinak di dunia blog, jadi tidak perlu untuk garu kepala memikirkan cara yang efektif dalam seni blogspot. Insyaallah blog ini OK buat anda. Untuk kedepan.. saya akan cube untuk mempraktekkan bahasa Inggeris dalam blog ini. Jadi bukan saje saya yang dapat belajar bahasa inggeris, malah anda juga dapat menajamkan lagi your second language.

KEMPATBELAS : REVIEW BLOG (BELAJAR BUAT BLOG)

Tampilan / interface bagi blog ini masa awal umur very bad, malu saye kalau tengok balik. Dan saye jugak tanamkan script Aff.ly dalam blog ini, tapi untuk pengetahuan semua, script tersebut telahpun saye cabut kembali dan anda semua boleh belajar dengan aman dan selesa tanpa perlu Skip Ads dari adf.ly. Interface pada blog ini juga telah saya ubahkan kepada yang lebih mudah, praktis dan style untuk digunakan. Untuk pengetahun semua, interface ini adalah interface blog baru saya yang telah diremove oleh Google, jadi setelah 2-3 hari saya mencuba tampilan baru ini, akhirnya membuat keputusan untuk menggunakannya d blog ini.

Bagi link yang pernah saya linkkan dengan artikel berkaitan, kadang-kadang anda tidak menemukan link terkait tersebut kerane pada awalnya penciptaan blog ini, dari tutorial satu sampai tutorial yang keduabelas, saya letakkan tutorial-tutorial tersebut di bahagian Pages, dan ianya sangat rumit untuk digunakan oleh setiap pengunjung, jadi saya membuat keputusan untuk mengalihkan segala tutorial saya kepada tempat posting (khusus tempat entry). Dengan adanya perubahan besar ini, segala yang berkaitan dengan related link tidak sempat saya perbaiki semua, ada yang mengarah kepada Pages dan lain-lain. Dan saye berharap, jika ada link yang tidak di linkkan pada artikel yang terkait, tolong di beri tahu dibahagian komen.

KEMPATBELAS : REVIEW BLOG (BELAJAR BUAT BLOG)

Untuk pemberitahuan yang terakhir, admin blog ini asalnya adalah BBB yaitu singkatan dari Belajar Buat Blog *baca di sini : http://blogspot-train.blogspot.com/p/msg-pentingbaca-di-sini-dulu.html. Jadi, secara umum saya katakan, BBB sebenarnya adalah diri saya sendiri (wadud@duad), yang menjadi blog utama dari sekian banyaknye blog saya adalah Kehidupan Blogger Malaysia. Untuk resmikan blog ini, saye wajib buat artikel khusus, jadi semua orang takkan bising dan keliru dengan pengelola blog ini. 

Mungkin sampai di sini saje artikel berkaitan  REVIEW BLOG (BELAJAR BUAT BLOG), ape yang menjadi harapan saya adalah, anda semua harus ada blog sendiri, jangan bazirkan masa anda di facebook dan lama sosial lainnya, bazirkan lah diri anda di rumah anda sendiri, muatkan artikel yang berfaedah bagi diri anda dan orang lain, saya rasa itu adalah lebih baik. Semoga anda berjaya dunia dan akhirat. Amin. Tutorial seterusnya CARA MENDAFTAR DI FEEDBURNER.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...