Monday 7 January 2013

KEDUA : CARA BUAT BLOG PART 1

Sekarang kita dah masuk ke bab pembuatan blog yang mana hanya beberapa step sahaja anda sudah boleh memiliki sebuah blog ciptaan anda sendiri, anda yang Admin, anda yang mengatur dan sebagainya seperti layaknya sebuah website cuma yang menjadi perbezaan adalah Domain @ Hosting yang anda gunakan.

Jika anda menggunakan Hosting yang berbayar, maka lagi banyak kelebihan yang disediakan dan website anda menjadi seperti website-website seperti .COM, .Net, .ORG dan sebagainya. Tetapi jika anda menggunakan Domain free maka website anda akan berstatus .Blogspot, .CO.CC dan bermacam lagi.

Pertama :

Kita teruskan pada point kita dalam proses membuat blog, sila anda klik DI SINI, harus diingat bahwa segala apa yang telah anda tentukan seperti PASSWORD atau USERNAMe mestilah di catat atau ingat dengan baik kerana sekiranya anda lupa, banyak lagi kerja yang anda harus selesaikan untuk mendapatkan kembali PASSWORD dan USERNAME anda.

Kedua :

KEDUA : CARA BUAT BLOG PART 1

Setelah anda klik pada link di atas tadi, anda akan dibawa pada page seperti yang telah saya paparkan di atas. Ada beberapa perkara yang perlu anda beri perhatian.

- EMAIL ADDRESS : EMAIL YANG ANDA BUAT TADI ( sekiranya anda ingin menukar email anda, sila klik pada USE A DIFFERENT ACCOUNT di bahagian hujung kanan.

- YOUR NAME : NAMA ANDA, AKAN TERKESAN DARI EMAIL YANG ANDA GUNAKAN.

- EMAIL NOTIFICATION : SEKIRANYA ANDA INGIN MENERIMA APA SAHAJA YANG DIKIRIM OLEH PIHAK BLOGSPOT, ANDA BOLEH TICK PADA KOTAK YANG DISEDIAKAN. ( saya recommend tidak perlu )

- ACCEPTANCE OF TERMS : WAJIB ANDA TICK PADA KOTAK YANG DISEDIAKAN UTUN MENERUSKAN PROSES PEMBUATAN BLOG.

- Akhir sekali anda boleh klik pada CONTINUE button untuk meneruskan proses membuat blog.

Sekiranya tiada masalah, berarti anda sudah berjaya dan layak untuk meneruskan pada step yang seterusnya. Untuk meneruskan pada step seterusnya sila klik pada CARA BUAT BLOG PART 2.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...