Monday 7 January 2013

KETIGA : CARA BUAT BLOG PART 2

Untuk bahagian kedua ini kita sudah hampir menyelesaikan atau menyiapkan sebuah blog kepunyaan sendiri sehingga selepas ini anda tidak lagi perlu ragu jika ditanya adakah anda memiliki blog? zaman sekarang blog sudah menjadi mainan pergaulan seperti Facebook, Friendster, Twetter dan lain-lain. Yang menjadi perbezaan adalah website yang berdomain Blogspot ini kepunyaan anda dan anda mempunyai hak mutlak keatasnya selagi tidak melanggar RULES yang ditetapkan pihak bloogspot.

Di blog -Belajar Buat Blog- ini akan mengajarkan anda 3 step mudah dalam proses membina sebuah blog. Setelah anda selesai dan berjaya melepasi tahap ini, kemungkinan besar step yang ke tiga tidak menjadi masalah bagi anda, dengan itu sila berikan perhatian yang sepenuhnya pada setiap step ini dan sebelumnya.

Ketiga :

KETIGA : CARA BUAT BLOG PART 2

Sila anda perhatikan gambar yang BBB paparkan di atas, pada bahagian ini akan menentukan nama blog anda dan URL (Uniform Resource Locator) yang mana menjadi LETRIK bagi blog anda.

- BLOG TITLE : BELAJARBUATBLOG (terserah anda)

- BLOG ADDRESS : HTTP://BLOGSPOT-TRAIN.BLOGSPOT.COM (terserah anda)

- SETELAH MENETUKAN LINK ANDA, CLICK PADA CHECK AVAILABILITY. SEKIRANYA URL ANDA BOLEH DIGUNAKAN, TULISAN WARNA HIJAU AKAN KELUAR DI BAHAGIAN BAWAH KOTAK TADI, LIHAT PADA GAMBAR.

- AKHIR SEKALI, CLICK CONTINUE BUTTON.

Pada BLOG TITLE, akan menampilkan BELAJARBUATBLOG sebagai HEADER di awalan page anda, HEADER berarti kepala pada blog anda yang mana menjadi gambar penghias di bahagian atas blog anda. Ini akan dibahas sekaligus BBB akan membuat beberapa tutorial berkaitan dengannya. Untuk pengetahuan anda, pada bahagian BLOG TITLE anda masih boleh mengubah di bahagian DESIGN setelah anda berjaya menyelesaikan ke tiga-tiga step ini.

Pada BLOG ADDRESS, ini juga menjadi penting untuk anda membuat se creative mungkin sehinggakan dari kretiviti anda, URL anda sahaja sudah berjaya menarik minat blogger lain untuk menjadi member anda dan sebagainya, sebagai TIPS dalam menentukan URL, buatlah sesingkat mungkin, cubalah fikirkan ayat yang menarik tapi usahakan tidak terlalu panjang.

Berbalik pada point tadi, setelah selesai pada step dua ini anda sudah layak untuk meneruskan pada step berikutnya yaitu step ketiga berjudul CARA BUAT BLOG PART 3. Sila klik pada CARA BUAT BLOG PART 3.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...