Monday 7 January 2013

KEENAM : CARA PING BLOGSPOT @ WEBSITE.

PING adalah antara cara lain @ alternative lain agar blog @ website anda mendapat rangking yang tinggi juga agar blog anda dikesan oleh begitu banyaknya search engine dalam seluruh SE yang ada. Disarankan kepada anda melakukan pencarian di Google cara-cara melakukan ping untuk blogspot.

Apakah itu PING?

Sebuah tool jaringan komputer yang digunakan untuk menguji apakah sebuah komputer atau hosting boleh dibuka di internet. Ping juga berarti tindakan mengirimkan pesan jaringan ke suatu server untuk menginformasikan bahwa Anda telah meng-update blog atau situs Anda. Dengan kata lain, setelah anda update blog anda sebaiknya setelah itu luangkan masa melakukan kegiatan PING di tempat yang berbeza, kerana sekiranya anda melakukan PING pada tempat yang sama. Kemungkinan besar blog @ website anda akan dikesan sebagai SPAM.

Di bawah ini, BBB sediakan beberapa tempat yang anda boleh melakukan PING blog anda. Ingat apa yang telah kita sepakati seperti di atas, lakukan sebaiknya dan sebetulnya. Anda juga disarankan supaya mendaftar di tempat yang anda PING supaya blog anda secara automatik dikesan sekiranya melakukan UPDATE.

KEENAM : CARA PING BLOGSPOT @ WEBSITE.


BBB sering menggunakan TotalPing jika melakukan PING pada blog BBB. Jadi BBB akan memberi sedikit tutorial mengenai cara PING di TotalPing. Cara PING di TotalPing dengan tempat PING yang lainnya hampir sama cuma mungkin sedikit rumit sekiranya diminta untuk melakukan pendaftaran dan lain-lain.

Cara-caranya adalah :

- BLOG NAME : BELAJAR BUAT BLOG (nama blog anda)

- BLOG HOME PAGE : http://blogspot-train.blogspot.com/ (url blog anda)

- RSS URL : BIARKAN DEFAULT TANPA MENGEDIT APA-APA.

- ENGLISH SERVICE : TICK PADA SELECT ALL.

- INTERNASIONAL SERVICE : TICK PADA SELECT ALL.

- I AGREE ON THE TOS.

- TEKAN MAKE PING BUTTON.

Kemudian tunggu hingga system TotalPing melakukan kerjayanya sehingga akan keluar tulisan yang mengatakan bahwa semua PING telah selesai dan blog anda diterima. BBB sarankan pada anda untuk ambil code hasil dari PING anda dari TotalPing.

KEENAM : CARA PING BLOGSPOT @ WEBSITE.

Caranya setelah selesai PING dari Total Ping silakan klik antara keempat butang PING yang disediakan pada anda, kemudian secara automatik anda akan dibawa ke halaman CODE yang diberi oleh Total Ping. Terserah anda mahu copy yang mana, sebagai penambahan anda boleh melihat di tepi CODE ada tampilan dari CODE yang anda copy tadi, sekiranya CODE yang anda copy itu kecil gambarnya maka di blog anda juga tampilannya akan seperti CODE yang dicopy tadi. Cara untuk meletakkan CODE html akan dibahas pada bab yang selanjutnya.

( Sebagai penambahan, widget yang anda letakkan di blog anda tadi adalah untuk permudahkan kerja anda melakukan PING secara terus, tidak perlu masukkan nama blog anda, url anda, apabila anda klik pada Widget tersebut, automatik blog anda akan di PING. Widget PING boleh dilihat di bahagian bawah. )

Lain-lain tempat yang boleh anda melakukan PING :






Silakan anda mencuba semuanya list tempat PING yang telah BBB sediakan di atas dan sekiranya anda suka pada semuanya, silakan mendaftar di setiap list yang diberikan. Tetapi BBB sarankan anda mendaftar paling-paling 3 tempat PING di atas. Pada sesi pembelajaran Belajar Buat Blog kita akan meneruskan pelajaran kita dengan mempelajari bagaimana cara meletakkan code HTML @ widget yang ingin anda tampilkan di blog anda. Teruskan belajar CARA MELETAKKAN CODE HTML.

FootNote :







4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...