Monday 7 January 2013

KELIMA : CARA MENAMBAH LINK UNTUK GOOGLE.

Secara singkatnya BBB ingin memberi penjelasan tentang tutorial kali ini mengenai cara menambah link blog @ website kita dalam search engine Google, seperti yang kita ketahui bahwa search engine Google adalah antara rangking search engine yang paling digemari ramai bagi para blogger dan User lainnya. Dengan itu menjadi alasan mengapa BBB membuat tutorial ini dalam proses Belajar Buat Blog.

KELIMA : CARA MENAMBAH LINK UNTUK GOOGLE.


Silakan masuk pada link yang diberikan di atas, anda akan dibawa pada bahagian DASHBOARD. Cuba lihat pada gambar diatas, di mana anda perlu mendapatkan seperti gambar di atas? anda hanya perlu SCROLL ke bawah dan tekan butang seperti yang telah BBB petakkan di atas kemudian anda akan dibawa ke halaman yang seterusnya seperti di bawah.

KELIMA : CARA MENAMBAH LINK UNTUK GOOGLE.


Sila tekan pada link yang diberikan di atas kemudian masukkan password gmail @ email anda untuk mendapat access ke Webmaster Tool. Anda akan di bawa ke halaman di mana anda disuruh untuk menambah Site @ Link blog anda pada butang yang disediakan.
Apabila anda sudah masuk ke halaman WebmasterTools, sila tekan butang ADD SELECTED SITES dan jangan lupa untuk Tick pada kotak dibahagian tepi link blog @ website anda.

Untuk melihat adakah site anda berjaya di tambah dalam Engine Google, akan keluar tulisan SITES HAVE BEEN ADDED AUTOMATICALLY TO YOUR WEBMASTER TOOLS berwarna hijau di bahagian atas. Anda juga boleh menambah site lain sekiranya anda mempunyai site yang lain, anda hanya perlu menekan butang ADD A SITE kemudian ikut step seperti yang telah kita bahas tadi.

Jika anda ingin mengatur Link anda tadi, anda boleh tekan butang MANAGE di bahagian tepi kanan. Di bahagian MANAGE juga anda boleh melihat sejauh mana site anda dikunjungi orang dan sebagainya.

BBB sarankan anda masuk ke bahagian MANAGE tersebut dan lihat sendiri, cuba klik mana-mana yang anda rasakan harus di klik, kerana itu sangat membantu anda untuk menjadi yang lebih baik terutama bagi blog anda sendiri.

Sebagai penambahan ilmu, anda juga boleh menambah site anda di search engine yang lain selain Google seperti Bing, Astalavista, Yahoo, dan sebagainya. Cuba search dengan menulis SENARAI SEARCH ENGINE dan di sana anda boleh menambah site anda, caranya hampir sama dengan cara yang telah dibuat tadi.

Untuk lebih memberi blog anda dapat di access oleh banyak search engine lainnya adalah dengan cara PING, jadi anda disarankan untuk melanjutkan sesi Belajar Buat Blog pada judul CARA PING BLOGSPOT @ WEBSITE..

FootNote :



- Add selected Sites.

- Sites have been added automatically to your Webmaster Tools account.

2 comments:

  1. Alquran terjemah dengan tajwid blok warna alquranku
    Antony 081331828237
    alquranku
    Thx

    ReplyDelete
  2. Alquran terjemah dengan tajwid blok warna alquranku
    Antony 081331828237
    alquranku
    Thx

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...