Monday 7 January 2013

KESEPULUH : CARA MEMBUAT HEADER BLOGSPOT

KESEPULUH : CARA MEMBUAT HEADER BLOGSPOT

BBB kembali lagi dengan tutorial berjudul cara membuat header blogspot dengan menggunakan kemudahan dari blogspot sendiri, anda pasti terlihat ada yang baru di blog BBB ni kan? ya dibahagian header atau bahagian atas blog ini BBB sudah pon menambahkan gambar @ header supaya blog BBB ini kelihatan lebih menarik. BBB yakin anda juga pasti mahukan header di blog anda.

Sebenarnya untuk membuat header tidaklah terlalu sulit bagi yang sudah pernah membuatnya, dengan cara yang teratur anda pasti akan berminat untuk selalu bertukar header. Kita akan menggunakan kemudahan dari http://www.bannerfans.com/ untuk meng edit header tapi anda harus mempunyai internet connection kerana kita harus edit header tersebut secara online.

CARA MEMBUAT HEADER BLOGSPOT

1. Silakan anda register di http://www.bannerfans.com/ untuk menggunakan segala kemudahan yang disediakan pihak bannerfans.com. Perlu anda perhatikan di situ adalah :

a- CREATE BANNER.

b- LAYOUT, CUSTOM : 1036 PX WIDE, 275 PX HIGH, sila pilih untuk warna di CHOOSE YOUR GRADIENT COLORS dan SELECT GRADIENT MODE kemudian UPDATE MY BANNER.

c- TEXT & FONT, YOUR TEXT (ada enam line untuk anda tulis di bahagian dalam header). ubah huruf : FONT FACE, ubah size : FONT SIZE, ubah warna : COLOR.

d- Jika anda rajin, BBB sarankan anda untuk melihat segala kemudahan yang diberikan oleh bannerfans.com sila mencuba kerana mungkin di bahagian sana akan lebih menarik minat anda.

KESEPULUH : CARA MEMBUAT HEADER BLOGSPOT

e- GET THE CODES. (lihat gambar di atas) CODE FOR DIRECT IMAGE LINK (copy code tersebut).

KESEPULUH : CARA MEMBUAT HEADER BLOGSPOT

2. Sila Login ke blog anda di sini http://www.blogger.com/home?pli=1, kemudian klik Dashboard, Design, Page element, edit html di header (lihat gambar), kemudian anda akan dibawa ke halaman yang lain, sila klik IMAGE FROM THE WEB kemudian SAVE.

Selesai tutorial ringkas dari BBB mengenai bagaimana cara untuk membuat header di blog anda, jika anda masih tidak berpuas hati silakan ulang kembali step-step seperti yang telah kita bahaskan sebelumnya. Teruskan pelajaran kita berjudul BEBERAPA WIDGET PENTING UNTUK BLOG ANDA.

14 comments:

  1. Kat internET byk info pasal domain.. Siap ada bnding beza. Tp yg penting.. Awk kena cari yg under malaysia n harga berpatutan. Mcm exbytes leeza pernah nk amek, tp masih belum mampu lg. Mahal sikit harganya. Yg leeza pun datakl.. Rm40 setahun.. 1st year rm45. Yg bestnya sbb respon dia cepat..
    Sebelum tukar ke domain, makesure backup semua bloglist k...Nnt leeza on9 guna lappy leeza terangkn lg. Ni guna hP jer..

    ReplyDelete
  2. @Leeza dayasari [santai leeza] :

    Thanks leeza.. mybe nak ubah dekat KBM.. kat sini still new lagik, almaklum, second blog.. :)

    ReplyDelete
  3. oke bro sekarang saat nya membuat header

    ReplyDelete
  4. terima kasih kak atas informasinya , jangan lupa berkunjung di blog melody ya http://memolodys.blogspot.com/2013/08/cara-booting-shutdown-komputer-cepat.html

    ReplyDelete
  5. makasih infonya sangat berguna

    ReplyDelete
  6. thanks gan , komen back ke http://jagonya-tipstrik.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. Header blogspot perlu juga menambah mempercantik blog, ingin juga membuat header yang bagus.

    ReplyDelete
  8. jejak ..
    http://www.stalkernime.com

    ReplyDelete
  9. Sangat Berguna Bagi Blogger baru seperti saya. thanks gan.
    http://iza-net.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. sangat bermanfaat gan
    mkasih
    http://warisankesehatan.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...