Monday 7 January 2013

KETUJUH : CARA MELETAKKAN CODE HTML

Seperti yang telah BBB janjikan untuk melanjutkan sesi pembelajaran kita mengenai cara meletakkan code html di blog kita, jangan anda fikirkan ini susah untuk dipraktekkan. Hanya dengan beberapa step saja anda pasti akan ingat dan mahir menggunakannya.

Jadi untuk tidak membuang masa lagi, BBB akan memberikan anda tutorial ringkas bagaimana caranya untuk anda menggunakan html / javascript ini, perlu diingat penggunaan terhadap html dan javascript ini sangat penting sekiranya anda ingin mempercantikkan blog anda dan sebagainya. Sila lihat beberapa step yang perlu anda ketahui di bawah ini.


2. Design.

KETUJUH : CARA MELETAKKAN CODE HTML

3. Add a gadget.

4. Akan terbuka halaman baru.

KETUJUH : CARA MELETAKKAN CODE HTML

5. Scroll ke bawah dan cari HTML / JavaScrpit kemudian click.

6. Akan terbuka halaman kosong yang baru. Di situlah nantinya anda harus letakkan CODE html yang anda copy tadi. Kemudian click save button.

Pasti anda akan tertanya, kemana perginya page tersebut lenyap begitu saja? mudah sahaja, paga halaman yang anda tekan butan Add a gadget tadi akan ada Judul yang anda tentukan. Di situlah anda aturkan harus letakkan dimana, apakah di atas maupun di bawah. Caranya anda hanya perlu drag atau tarik kemana-mana yang boleh anda tempatkan HTML / JavaSript anda tadi.

Sebagai penambahan, apabila anda tekan butang Add a gadget tadi akan banyak keluar fitur-fitur yang boleh anda gunakan bagi kemudahan sekaligus mencantikkan blog anda. Silakan di cuba sendiri kerana ianya sangatlah mudah dan tidak perlu diberi BBB membuat tutorial mengenainya. Tetapi sekiranya ada yang ingin tahu juga bagaimana caranya, boleh bertanya di bahagian komen yang disediakan di bawah ini.

Pada sesi pelajaran selanjutnya BBB akan menyediakan tutorial bagaimana cara untuk mendaftar iklan Nuffnang di uffnang.com. Nuffnang antara iklan yang akan membayar kita setelah kita meletakkan iklan mereka di ruangan blog kita. Sila lanjutkan pembelajaran berjudul CARA MENDAFTAR DI NUFFNANG.COM.

2 comments:

  1. Thanks;;:)
    follow my blog and i`ll follow you later :)
    www.kamarularnizam.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...