Monday 7 January 2013

KEEMPAT : CARA BUAT BLOG PART 3

Anda sudah sampai di akhir step yang mana menjadi pengakhiran dari proses membina blog, semoga di akhir step ini anda dapat memberikan perhatian yang sepenuhnya bagi menjayakan matlamat kita dalam membuat blog.

Keempat :

KEEMPAT : CARA BUAT BLOG PART 3

Lihat pada gambar dia atas CHOOSE A STARTER TEMPLATE. Cuba anda perhatikan ada enam kotak yang dimuatkan oleh beberapa gambar-gambar menarik, gambar-gambar tersebut itu anda boleh pilih mengikut selera masing-masing, untuk percubaan BBB akan menggunakan template yang pertama sekali dari keenam-enam template yang tersedia seperti pada gambar di atas

Setelah anda selesai memilih, klik pada CONTINUE button untuk meneruskan pengakhiran membuat blog. Sebagai menambah pengetahuan semua, template bukanlah hanya ada pada keenam-enam yang diberikan tadi, tetapi sangatlah banyak dan sekiranya anda rajin pasti anda akan menjumpai template yang begitu menarik.

KEEMPAT : CARA BUAT BLOG PART 3

JIka anda message atau gambar seperti di atas, bermakna anda sudah berja mempunyai blog sendiri hasil dari usaha anda selama ini. Message tersebut berbunyi YOUR BLOG HAS BEEN CREATED dan anda boleh meneruskan dengan menekan butang START BLOGGING.

KEEMPAT : CARA BUAT BLOG PART 3

Kemudian, anda akan dibawa pada halaman menulis artikel atau kata lain adalah posting artikel. Di sini, sekiranya anda berminat untuk menggunakan ADS atau iklan dari GOOGLE maka BBB sarankan supaya menulis artikel dalam format B.I kerana format bahasa melayu tidak mendapat perhatian dari kreteria GOOGLE service. Tapi untuk permulaan tiada masalah jika anda ingin menulis dalam bahasa melayu.

Ingat! setelah selesai menulis artikel tekan butang PUBLISH POST di bahagian bawah kotak tempat menulis artikel, secara automatik anda akan dibawa pada halaman selanjutnya.


KEEMPAT : CARA BUAT BLOG PART 3

Ini adalah gambar di mana artikel yang anda karang tadi telah berjaya dipaparkan pada halaman pertama, untuk melihat artikel anda sila klik pada butang VIEW POST dan secara automatik anda akan dibawa ke halaman pertama atau HOME. (home adalah halaman awal dari blog anda)


KEEMPAT : CARA BUAT BLOG PART 3

Jika anda melihat artikel anda berada di bahagian HOME, berarti anda sudah berjaya menulis artikel dan memaparkan di blog kepunyaan anda sendiri. Cubalah di ingat step-step bagaimana cara untuk menulis artiekl dan sebagainya, usaha sendiri adalah perkara yang terbaik dalam diri seseorang. Insyaallah akan dibahaskan cara-cara menulis artikel pada bab yang selanjutnya.

Pada pelajaran selanjutnya, BBB akan membuat tutorial dan sedikit penerangan mengenai cara untuk menambah LINK blog kita ke dalam GOOGLE. Sila klik pada bab seterusnya yang berjudul CARA MENAMBAH LINK UNTUK GOOGLE.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...